Over de bekende Carretera Austral naar het zuiden - Reisverslag uit Coihaique, Chili van mungo - WaarBenJij.nu Over de bekende Carretera Austral naar het zuiden - Reisverslag uit Coihaique, Chili van mungo - WaarBenJij.nu

Over de bekende Carretera Austral naar het zuiden

Door: mungo

Blijf op de hoogte en volg

29 November 2009 | Chili, Coihaique

Hej hej hej,
even op de hoogte brengen wat ik allemaal gedaan heb.
Ik ben nu in de grootste stad van het Chileense patagonie: Coihaique.
en ben dus al een heel eind verder op mijn trip naar het zuiden.
Ben maandag de grens overgestoken van Argentinie naar Chili. Gedaan nu met de luxe van busvervoer waar je je zetel tot een bed kan omvormen. Ben nu aangewezen op liften en mijn plan zien te trekken om op mijn eindbestemming te geraken. Hier op de bekende carretera austral is er slechts om de week 1 lokale bus van stad tot stad. Het is de enigste weg van Puerto Montt(onder het midden van chili) naar het zuiden en het bestaat enkel uit steengruis. De putten en bulten krijg je er gratis en voor niks bij als je deze route neemt....en dit over een afstand van 991 km. 4x4 en goede staat van je banden zijn hier zeker geen optie.
Ondanks het bewolkte en regenachtige weer heb ik toch al enkele trekkings kunnen maken. hoewel het meestal wel uitdraait op een vervroegde terugkomst omwille van de grote hoeveelheid sneeuw die nog steeds op de bergpassen ligt. maar het moet gezegd worden...het is hier prachtig.
zo ben ik bijvoorbeeld in een nationaal park de oude alercebomen gaan bekijken. door het gunstige klimaat en ideale vochtige bodem kunnen deze bomen hier wel 4000 jaar oud worden. ik bezocht een exemplaar van 2600 jaar oud. Hij heeft een diameter van 2.2 m en groeit slechts 0.8 to 1.2 mm per jaar. Met zijn indrukwekkende hoogte van 57m kan hij zelfs de luidruchtige groep argentijnse bejaarden,waar ik toevallig in terecht was gekomen, even tot rust brengen. Hun vals gebit viel zowaar bijna uit hun bakkens van verbazing.
Heb vrijdag(op mijn verjaardag) mijn eerste hangende gletsjer gezien.Ze noemen dit verschijnsel zo wanneer er een gletsjertong tussen 2 bergen uitkomt en over de rotsen begint te hangen. Moeilijk om uit te leggen, maar de bijhorende foto spreekt voor zich.dit is maar een aperitiefje voor wat ik ga te zien krijgen in het zuiden. Een geslaagd verjaardagscadeau aangeboden door mezelf, dat was het wel.
Mijn verjaardagdiner daarentegen was onverwacht sober uitgevallen. Een overlevings-knorr-spaghetteria-in-gamel-op-campinggasvuurtje en een glas water. Het hoeft niet altijd biefstuk friet zijn he.
Op tochten door de bergen kom je soms ook wel de raarste dingen tegen. Hier is bijvoorbeeld in de buurt het geboortedorp van Marco Ichelin. Hier heeft hij zijn eerste rubberband op een wiel gezet. Kijk naar foto. Of een schaap scheren en dan merken dat uw bakje elektriciteit op is. kijk naar foto.
Vorig weekend ben ik mijn broer(Wim) en zijn vrouw(klaar) gaan bezoeken in argentinie(zij zijn hier ook op doorreis). dat was wel supertof, ook al waren we maar 1.5 dag samen. we stapten in onze beste fietskleren, huurden een mountainbike en ontdekten zo het mooie lake district rond Bariloche.
vandaag ben ik mij aan het voorbereiden op een 4 daagse tocht door de bergen van Chili. eens benieuwd of ik weer met tot mijn kniën in de sneeuw ga belanden.
goed, ik vergeet waarschijnlijk vanalles te vertellen, maar als er mij iets te binnen schiet schrijf ik het wel in een volgend bericht. merci voor al jullie verjaardagswensen en tot de volgende. groetjes, Koen/Mungo

  • 30 November 2009 - 07:27

    Thérèse Snoeck:

    Super zo'n reisverslag !
    Ook van mij een gelukkige verjaardag ! Ik wist nog wel dat het ergens in november was, maar niet meer wanneer. Geniet van je reis ... Groetjes,
    Thérèse.

  • 30 November 2009 - 08:36

    Jo En Kolibrie:

    Mungo, vooreerst nog een gelukkige verjaardag, ook al zijn we natuurlijk te laat.... We maken dat later wel goed.
    Fijn dat je weer zulke prachtige dingen beleeft. En dan ginder nog even een uitstapje arrangeren met de familie. Je moet er maar opkomen hé.
    Geniet van je trektochten,sla alles op in dat veel te kleine geheugen en vertel er ons straks alles van bij een lekker glaasje...

    Groetjes Jo en Hilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Coihaique

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 24891

Voorgaande reizen:

04 November 2009 - 10 Januari 2010

mijn tweede reis

Landen bezocht: