Van de kust in het oosten naar het andesgebergte - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van mungo - WaarBenJij.nu Van de kust in het oosten naar het andesgebergte - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van mungo - WaarBenJij.nu

Van de kust in het oosten naar het andesgebergte

Door: mungo

Blijf op de hoogte en volg

13 November 2009 | Argentinië, Buenos Aires

Hallo iedereen, na meer dan een week reizen is het mss wel eens tijd voor een berichtje. Vanuit Buenos Aires ben ik doorgereisd naar het zuidelijker gelegen Puerto Madryn.De stad staat bekend omwille van zijn baai waar vanaf mei de walvissen zich komen nestelen om te jongen.Deze periode trekken ze echter terug naar betere oorden ver weg van hier, maar met een beetje geluk kan je ze nog spotten. Met een gids en een met goed-toerist-gevulde boot vaar je dan een eind de baai in om te hopen iets van deze grootste vissoort ter wereld te kunnen zien. en het is ons gelukt....het was precies of ze waren betaald om naar de toeristen te komen. Moeder, vader en baby kwamen met veel plezier tot dicht tegen de boot even goeiedag zeggen.Je kunt u niet voorstellen hoe groot zo een ding is.Ik nu wel, da is een feit.Een machtige ervaring. de dag werd nog completer toen er plots 2 orkas kwamen opduiken. Op een plek waar ze normaal nooit komen deze periode gingen ze recht op hun doel af. een kolonie rustende zeeolifanten op strand moest er aan geloven. een drietal jonge zeeolifanten werden vrij geweldadig van het strand getrokken en gretig opgegeten door deze killer whales. ik kan u zeggen, de fotocameras hebben nog al geklikt zene.ik wacht wel op enkele betere fotos van een medetoerist.
by the way,Puerto Madryn is de plaats waar nu de "BEAGLE" is aangemeerd. deze week is er blijkbaar een dodelijk ongeluk gebeurd met een nederlandse en vlaamse camaraploeg die de boot volgt op zijn Darwintraject.
In de buurt heb ik ook nog een kolonie pinguins bezocht. spijtig genoeg enkele weken te vroeg, want pas eind november komen alle eiren uit waarop ze al 40 dagen zitten te broeden.Ze zijn echt geweldig. met tienduizenden zitten ze daar op het eiland te wachten op hun jongen.daarna trekken ze weer voor enkele maanden de zee in tot wel 450 km van de kust verwijderd.
Bij de fotos kan je ook nog een kolonie zeeolifanten zien. het is schijnt de enigste kolonie op het zuidelijk halfrond. ze kunnen tot 1100 meter diep duiken en mannetjes kunnen zelfs tot 3500kg wegen. het zijn de grootste onder de zeehondachtigen en hebben een slurf....vandaar de naam.
Ben ondertussen in het andesgebergte beland, waar ik eigenlijk voor gekomen ben. helaas is de lente zeer slecht geweest en heeft het hier nog tot vorige week zitten sneeuwen. daardoor kan ik een aantal geplande trekkings niet doen. Morgen trek ik de grens over naar chili. Vanaf dan draait alles om trekking en avontuur. tot later. Mungo

  • 14 November 2009 - 08:07

    Inia:

    Hoi Mungo,
    Op die walvissen-orka ervaring ben ik nu eens echt stik jaloers... Ik ben benieuwd naar de foto's van die mede-toerist (of komen die niet op deze site te staan?)

    Veel plezier nog in Chili, ik kijk al uit naar het nieuwe reisverslag!

    groetjes,
    Inia

  • 14 November 2009 - 09:28

    Maaike:

    Klinkt geweldig, geniet er nog van. Groetjes pekari

  • 14 November 2009 - 10:04

    Seriëma:

    Amaaaaai, wat een fantastische ervaring! Nogal wat leuker dan dat je in de dierentuin een bezoekske brengt aan al die dieren. Zo zie je hoe erg ze daar beknot worden in hun vrijheid.
    Ik wens je een super toffe trekking en kijk al uit naar je volgend verslagje!!!
    Groetjes,
    Seriëma

  • 15 November 2009 - 19:01

    Kato:

    Dag Mungo,
    Nu begin ik het misschien toch een beetje jammer te vinden dat we niet naar Puerto Madryn gegaan zijn...
    Alleszins, een zeer fijne reis gewenst, en maak ons nog maar vaak jaloers!
    Groetjes!

  • 16 November 2009 - 20:59

    Kluut:

    Wauw,

    als ik dit lees en de foto's bekijk, krijg ik zelf al zin om meteen te vertrekken =)

    Nog heel mooie tochten en perfecte weersomstandigheden gewenst zodat je optimaal kan genieten van het prachtige landschap daar!
    (en wij dan later van mooie foto's om jaloers op te worden ;-)
    xxx
    Kluut

  • 23 November 2009 - 20:29

    De Vink:

    Pas maar op vriendje mungo, want er is daar een school zee-olifantverslindende vinken gesignaleerd. Naar het schijnt hangen die daar rond om u te zeggen dat ge nog enkele dagen met volle teugen van uw jeugd moet genieten, want dan zijt ge definitief en officieel volwassen!

    Mijn deelneming.

  • 25 November 2009 - 16:59

    Luc:

    hey vriend,
    hoe is het daar? hier nat en wind en grijs...
    zeg geniet ginder maar uitbundig van je verjaardag! x

  • 27 November 2009 - 08:26

    Leo:

    suske,

    gelukkige verjaardag!

    x,
    leo, liesbet, janne en jolan

  • 27 November 2009 - 08:44

    M.diane:

    vandaag wil ik in gedachten de heele dag bij je zijn!
    mijn geschenkje ligt ook
    al klaar tot dan...
    dikke zoenen

  • 27 November 2009 - 09:00

    Hanne:

    Hallo!!! Eerst en vooral een heel heel heel gelukkige verjaardag! Ik wens je nog heel veel mooie bergen, gletsjers, een zalig zonnetje, orka's en zeeolifanten toe, en alles wat je ginder maar nodig hebt om gelukkig te zijn! Als trouwe lezeres volg ik al je avonturen, en het ziet er daar supermooi uit. Hier in het koude België gaat alles zijn gewone gangetje. Ik ben een weekend naar Parijs geweest met vriendinnen en volgende week staat er nog een weekendje Ardennen te wachten, jeej! Ok, ok, het klinkt niet zo stoer als Argentinië en Chili, maar toch... Nog superveel plezier daar, geniet van elk moment en elke stap die je zet!
    xxx Hanne

  • 27 November 2009 - 17:31

    Marleen:

    Hola Koen
    Feliz cumpleanos de toda la classe de espanol!Veel plezier nog en stuur nog maar veel fotos zodat we kunnen meegenieten.
    En drink er ne goeien op!

  • 27 November 2009 - 19:53

    Kato:

    Gelukkige verjaardag! Geniet ervan!

  • 27 November 2009 - 20:25

    Tim,domi,wout,vince:

    Hey puma,
    ne gelukkige é!!!!

  • 27 November 2009 - 21:11

    Gonda:

    Hey Mungo, ook van ons een dikke proficiat voor je verjaardag. Onze Jolan is vandaag precies 1 week oud. Hier gaat alles zijn gewone gangetje, ik ben druk aan het knutselen met de kinderen want binnenkort komt de sint. We vergeten er bijna het rekenen en al de rest door. Doe het daar nog maar goed en ... ik ben nu eenmaal een mama dus....wees voorzichtig! Dikke knuffel. Gonda en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 24890

Voorgaande reizen:

04 November 2009 - 10 Januari 2010

mijn tweede reis

Landen bezocht: